آمار بازدید
بازدید امروز => 29
باردید دیروز => 0
بازدید هفته => 38
بازدید ماه => 2003
بازدید سال => 3115
بازدید کل => 39601
کل مطالب => 238
کل نظرات => 232
بیشترین بازدید => 9979
تاریخ بیشترین بازدید : 1395/3/18
امکانات وب
تبلیغات
1- درحال کامل کردن نسخته انگلیسی وبلاگ
2- در حال آماده کردن امکان تبلیغ در وبلاگ
3- در حال آماده کردن صفحه ی اصلی
4- فعلآ همه صفحات اجتماعی وبلاگ بسته است (( در این زمینه منتظر اطلاع رسانی بیشتر باشید . ))
5- در حال کامل کردن یک نوشته ویژه برای تیر ماه

به نام خدا


شاید برخی از شما نام فضاپیمای کاسینی را شنیده باشید. ماموریتی که ناسا آن را به افتخار اخترشناسی ایتالیایی، کاسینی نامگذاری کرده و همین چند ماه پیش بود که از نقاط مختلف کره‌ی زمین برای آن دست تکان دادیم تا در منظره‌ای در کنار زحل از ما روی زمین عکس بگیرد. تصویری که در آن سیاره‌ی ما، زمین به صورت نقطه‌ای کوچک آبی‌ رنگ در کنار ارباب حلقه‌های منظومه‌ی شمسی دیده می‌شود.

18 خرداد ماه زادروز جییوانی کاسینی(Giovanni Cassini) اخترشناس ایتالیایی بود، او نخستین فردی بود که شکاف بزرگی را در حلقه‌ی زحل رصد کرد و پی ‌برد که حلقه‌ی زحل از بخش‌های مجزایی تشکیل شده است. دانشمندان علت ایجاد این شکاف را اثر کشش گرانشی قمر بزرگ زحل، تیتان عنوان می‌کنند. این شکاف که به کاسینی معروف است میان قسمت اصلی حلقه‌های زحل قرار دارد و با عرض 4700 کیلومتر بزرگترین شکاف در حلقه‌های این سیاره است. 

شکاف کاسینی به طور کامل خالی نیست و از چند حلقه‌ی کوچک و نازک تشکیل شده است. حلقه‌های زحل عمدتا از یخ، سنگ و غبار تشکیل شده‌اند. پهنای حلقه‌های زحل به 280 هزار کیلومتر می‌رسد! امروزه می‌دانیم غیر از کاسینی، در میان حلقه‌ها سه شکاف بزرگ دیگر نیز به نام‌های اِنکه (Enke)، کیلِر (Keeler) و مَکسوِل (Maxwell) و تعداد زیادی شکاف‌ کوچک‌تر وجود دارد.

امتیاز تصویر: NASA/JPL/Space Science Institute

ارسالی توسط => سینا

[ سه شنبه 27 خرداد 1393برچسب:, ] [ 16:55 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

1- سال‌ موش
2 - سال ‌گاو
3 - سال ‌پلنگ ‌
4 - سال‌ خرگوش
5 - سال ‌نهنگ

6 - سال‌ مار
7 - سال ‌اسب

8-سال ‌گوسفند قوي‌ييل‌
9 - سال ‌ميمون ‌پيچي‌ييل‌
10- سال ‌مرغ تخاقوي‌ييل‌
11- سال‌ سگ ‌ايت‌ييل‌
12- سال‌ خوک تنگوزييل‌

برای آن‌که نام سال خورشیدی پیدا کنیم، کافیست که از سال مورد نظر 6 تا کم کنیم، سپس بر عدد 12 تقسیم کنیم هر چه باقی ماند، برابر آن حیوانی است که در ردیف این عدد می‌باشد. مثال: سال 1391 برابر با نام کدام حیوان است؟
1385 = 6 – 1391
عدد باقی مانده 5 = 12 ÷ 1385
عدد باقی مانده 5 برابر است با نهنگ که پنجمین حیوان است. پس سال 1391 سال نهنگ است.

ارسالی توسط => سینا

[ جمعه 8 فروردين 1393برچسب:, ] [ 3:37 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

 

بعد از برخورد شهاب سنگ به شمال سیبری غواصان توانستند یک تکه از شهاب سنگ چلیابینسک به ابعاد 1 متر را از درون گل و لای ته دریاچه چبارکول روسیه بیرون بکشند . اینا تکه هایی از شهاب سنگی هستند که پیش از این به منطقه چلیابینسک برخورد کرده و آتش گوی بزرگی پدید آورده است . تکه کشف شده بزرگ ترین تکه شهاب سنگی است که انفجارش باعث زخمی شدن حداقل 1000 نفر شد . بعد از انفجار تکه های کوچکی از این شهاب سنگ پیدا شدند . سوراخ های ایجاد شده روی سطح یخ دریاچه چبارکول آنرا به کاندیدای اول برای پیدا کردن تکه های دیگر این شهاب سنگ تبدیل کرده است . تکه پیدا شده 1/5 متر پهنا دارد و از عمق 1/5 متری زیر آب و در درون گل و لای ته دریاچه , بیرون کشیده شده است . تصاویر تلویزیونی نشان دادند این شهاب سنگ بعد از بیرون کشیده شدن , ترک خورده و سه تکه شده است . بنا بر گزارش ها وزن این تکه به حدود 570 کیلو گرم میرسد و یکی از بزرگترین قطعات شهاب سنگ کشف شده تا به حال است . ترکیب این شهاب سنگ نشان میدهد , در آغاز زندگی اش با شهاب سنگی دیگر برخورد داشته است . بنا بر برآورد ها این شهاب سنگ قبل از برخورد به زمین 17 متر پهنا و 10 هزار تن وزن داشته است .

ارسالی توسط => سینا

[ پنج شنبه 30 آبان 1392برچسب:, ] [ 12:38 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

توماس کرائوس محقق دانشگاه سن اندروز در اسکاتلند و همکارانش توانستند نور را برای مدت یک دقیقه نور را متوقف کند . این در حالی است که در این مدت نور میتوانست حدود 18 میلیون کیلومتر را طی کند .  پیش از این محققان در سال 1999سرعت نور را به 17 متر بر ثانیه برسانند .  دو سال بعد یعنی در سال 2001 آنها توانسستند نور را برای کسری از ثانیه متوقف کنند و حتی اواخر امسال توانستند نور را برای 16 ثانیه بی حرکت نگه دارند . اما در تلاش مجدد آنها این کار برای 1 دقیقه انجام شد . جورج هیتز و همکارانش از دانشگاه دارمشتان آلمان ابتدا با کمک لیزر یک قطعه کریستال را شفاف کرده و و نور به داخل آن تاباندند . سپس با قطع لیزر آنرا کدر کرده و نور را در آن به دام انداختند . این موقعیت اجازه میدهد اطلاعات را بر پرتو های نوری ثبت کرده و توسط این کریستال جابه جا کنند . از این شیوه میتوان برای ارتباط کوانتومی ایمن در مسافت های طولانی بهره برد .

ارسالی توسط => سینا

[ جمعه 3 آبان 1392برچسب:, ] [ 11:24 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

در مارس 1993 , ستاره شناسان یوگن شومیکر , کارولین شومیکر و دیوید لوی سنگی را نزدیک به مشتری کشف کردند . سنگی که بعد ها شومیکر - لوی  9 نام گرفت , احتمالآ یک بار به دور خورشید چرخیده و سپس توسط گرانش سیاره مشتری به سمت این سیاره کشیده شده است . زمانی که این سنگ کشف شد , خرد و 21 تکه شده بود . احتمالآ تکه تکه شدن آن به هنگام نزدیک شدن به مشتری رخ داده است .

محاسبات انجام شده بر اساس مکان و شتاب سنگ نشان داد که در ژوئیه 1994 این تکه ها با مشتری برخورد خواهند کرد . دانشمندان امیدوار بودند که با مشاهده این برخورد نکات جدید زیادی درمورد برخورد سنگها آسمانی با سیارات به دست آورند .

همه ستاره شناسان تلسکوپ های خود را در تاریخ مشخص شده به سمت این سیاره نشانه رفتند . حتی تلسکوب بزرگ و قدرتمند هابل که در بالای جو زمین قرار دارد هم به سمت این سیاره نشانه رفت . همگی منتظر رصد صحنه برخورد بودند . تکه سنگ ها در منطقه ای که در پشت به زمین و تلسکوپ هابل بود به سیاره برخورد کردند . البته با گذشت کمتر از نیم ساعت , به دلیل گردش وضعی سریع مشتری , محل اصابت برای همه قابل رصد شد . دانشمندان قطر بزرگترین تکه سنگ را بین 0/5 تا 4 کیلومتر تخمین زدند . این برخورد به طور مستقیم از روی گالیئو که 240 میلیون کیلومتر با مشتری فاصله داشت , قابل روئیت بود . اما ایرادی به بخش های خاصی از این سفینه وارد آمد توانایی آن در ضبط و ارسال اطلاعات را به شدت کاهش داد .

این برخورد احتمالآ به دلیل فشار زیاد , حرارت و پخش شدن سریع گازهای اتمسفر , منجر به وقوع انفجار های بزرگی شد . این انفجار این انفجار ها ذرات غبار را در منطقه ای وسیع , بزرگتر از قطر زمین  , پراکنده ساختند . این مواد به تدریج در منطقه ای تیره و کدر از مواد پخش شدند و و برای ماه ها در بالای اتمسفر مشتری باقی ماندند . اگر چنین برخوردی با زمین ایجاد میشد غباری را ایجاد مینمود که میتوانست زمین را سرد و برای مدت ها تاریک کند . به یان صورت نسل بیشتر گونه های زیستی در زمین از  جمله انسان ها و حیوانات منقرض میشد .

ارسالی توسط => سینا

[ چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:, ] [ 16:16 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

 

کِرمچاله در فیزیک یک پل میانبر فرضی در فضا و زمان است.

کرمچاله‌ها ساختارهای فضازمانی پل مانندی هستند که دو گسترهٔ جدا از یک فضازمان یا دو فضازمان جدا از هم را به یکدیگر پیوند می‌دهند. کرمچاله‌ها مسافت و زمان بایسته برای رسیدن از یک نقطه به نقطهٔ دیگر را کوتاه و آسان می کنند.

WormHole.gif

برای خواندن ادامه مطلب به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

 

ارسالی توسط => سینا


ادامه مطلب
[ شنبه 25 خرداد 1392برچسب:, ] [ 12:59 ] [ سینا و تینا ]

                               به نام خدا

(( سحابی خرچنگ «یک تپ اختر»))

تپ اخترها (به انگلیسی: Pulsar)‏ ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هستهٔ ستارهٔ منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند. برای نمونه تپ‌اختری به قطر ۲۰ کیلومتر ۱٫۵ برابر جرم خورشید را در خود جای داده‌است. تپ اخترها هنگام تولد دمایی در حدود چند میلیون درجه سلسیوس دارند و بلافاصله شروع به سرد شدن می‌کنند. نحوه و سرعت سرد شدن نیز به مواد تشکیل دهنده و چگالی آن‌ها بستگی دارد.

نحوهٔ رصد تپ اخترها

نخستین بار دو اختر شناس از دانشگاه کمبریج به نام‌های جاسلین بل برنر و آنتونی هیوش در اواخر سال ۱۹۷۸ تپ اخترها را به صورت منابعی رادیویی کشف کرد که با فرکانس ثابتی روشن و خاموش می‌شدند. اکنون ما پر نورترین این اجرام را تقریباً در هر طول موجی از نور رصد می‌کنیم. هنگام دوران تپ اخترها فواره‌هایی از ذرات با سرعت نزدیک به سرعت نور از قطبهای مغناطیسی آن‌ها به بیرون جریان دارد. این فوران‌ها باریکه‌هایی بسیار قوی از نور تولید می‌کنند. همانطور که در کرهٔ زمین شمال مغناطیسی و شمال واقعی با هم تفاوت دارند، به دلیل مشابهی محورهای چرخشی و مغناطیسی یک تپ اختر نیز در یک امتداد نیستند. اگر این قطبها در راستای دید ما باشند با چرخش تند، تپ اخترها به صورت تپ‌های منظمی دیده می‌شوند. همانند یک کشتی در اقیانوس که فقط درخشهای منظمی از نور ساتع شده از یک فانوس دریایی را می‌بیند.

تپ اخترها با پرتو ایکس

برخی تپ اخترها پرتوهای ایکس تابش می‌کنند.سحابی خرچنگ واقع در صورت فلکی خرچنگ یک نمونه قطعی از ستاره‌ای نوترونی است که در طی یک انفجار ابرنواختری شکل گرفته‌است و منبع عظیمی از پرتو ایکس است. تحقیقاتی که توسط ماهوارههای اشعه ایکس پیرامون ستاره‌های نوترونی صورت گرفته، حاکی از این است که در هر تپ اختر از دو نقطه اشعه ایکس گسیل می‌شود. ا.سطح ستاره چنان داغ است که از خود اشعه ایکس گسیل می‌کند.۲.ذرات باردار الکترو مغناطیسی که در میدان مغناطیسی تپ اختر وجود دارند هنگام حرکت در طول خطوط میدان از خود اشعه ایکس ساطع می‌کنند. نوع بسیار متفاوتی از تپ اخترها به وسیله تلسکوپهای پرتو ایکس در برخی دوتایی‌های پرتو ایکس دیده شده‌است. در این مورد، یک ستاره نوترونی و یک ستاره معمولی منظومه ای دو تایی را تشکیل می‌دهند. نیروی گرانش شدید ناشی از ستاره نوترونی ماده را از ستاره معمولی به سمت آن می‌کشد. در این فرآیند، که برافزایش نام دارد، ماده چنان داغ می‌شود که تابش پرتو ایکس تولید می‌کند. تپهای پرتو ایکس وقتی دیده می‌شوند که نقاط داغ ستاره نوترونی چرخان در امتداد خط دید ناظر زمینی قرار بگیرند.

                     ارسالی توسط => سینا

[ پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:, ] [ 11:12 ] [ سینا و تینا ]

 

                             به نام خدا

ـ ۸ دقیقه و ۱۷ ثانیه طول می کشد تا نور خورشید به زمین برسد.

ـ ظروف پلاستیکی تقریباً ۵۰۰۰۰سال در برابر تجزیه مقاومند.

ـ تنها قسمتی از بدن که خون ندارد قرنیه چشم است.

ـ شترمرغ در ۳ دقیقه ۹۵ لیتر آب می خورد.

ـ حس بویایی مورچه با حس بویایی سگ برابری می کند.

ـ کرم های ابریشم در ۵۶ روز ۸۶ برابر خود غذا می خورند.

ـ در یک سانتی متری پوست شما ۱۲ متر عصب و ۴ متر رگ و مویرگ است.

ـ شدیدترین نعره ها متعلق به وال ها است که برابر با صدای موتور جت است.

ـ دلفین ها همانند گرگ ها هنگان خواب چشم هایشان را باز می گذارند.

ـ بیشتر سردردهای معمولی از کم نوشیدن آب است.

ـ انسان امروزی به طور متوسط ۶ سال از عمر خود را تلویزیون نگاه می کند و ۶ سال را صرف غذا خوردن می کند و یک سوم را می خوابد.

ـ موش دو پای آفریقایی از میدان دید ۳۶۰ درجه برخوردار است.

ـ مغز انسان تنها ۲ درصد از وزن انسان را تشکیل می دهد ولی ۲۵ درصد اکسیژن دریافتی بدن را به تنهایی مصرف می کند.

- سرعت عطسه یك انسان برابر است با 160 كیلومتر در ساعت

- چشم انسان معادل یك دوربین 135 مگا پیكسل عمل می كند !

- 90% سم مار از پروتئین تشكیل شده است !

- مغز در هنگام خواب فعال تر از وقتی است كه تلویزیون می بینید !

- جوانان هندی شادترین و ژاپنی ها افسرده ترین های جهان هستند !

- قوه چشایی پروانه در پاهای آن قرار داده شده است

                    ارسالی توسط => تینا

 

[ دو شنبه 9 بهمن 1391برچسب:, ] [ 1:19 ] [ سینا و تینا ]

                             به نام خدا

 

کهکشان مارپیچی NGC 3627 در فاصله‌ی حدود 30 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. تصویر ترکیبی زیر از داده‌های تلسکوپ چاندرا در پرتو X (آبی)، تلسکوپ فضایی اسپیتزر در فروسرخ(قرمز) و تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ بسیار بزرگ(VLT) به رنگ زرد تشکیل شده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که در مرکز کهکشان، یک منبع قوی پرتو X وجود دارد که به احتمال زیاد حاصل از انرژی آزاد شده از فروریختن ماده در سیاهچاله‌ای ابرپرجرم است.

 

Credits: NASA/CXC/Ohio State Univ./C.Grier et al.; Optical: NASA/STScI, ESO/WFI; Infrared: NASA/JPL-Caltech


جستجویی در داده‌های پیشین تلسکوپ چاندرا نشان می‌دهد از 62 نمونه کهکشان نزدیک رصد شده، 37 نمونه مانندNGC 3627  دارای منبع قوی پرتو X در مرکز هستند. بیشتر این منابع مرکزی پرتو X احتمالا به وسیله یک سیاهچاله بسیار پرجرم به وجود می‌آیند. همچنین داده‌های تلسکوپ اسپیتزر نشان می‌دهد 7 مورد از 37 مورد، کاندیدای جدید سیاهچاله‌های ابرپرجرم هستند. با تایید نتایج پیشین چاندرا، این مطالعه نشان می‌دهد که درصد کهکشان‌هایی که میزبان یک سیاهچاله ابرپرجرم مرکزی هستند، بسیار بیشتر از داده‌های به دست آمده از رصدها در نور مرئی است. این نشان می‌دهد که توانایی کشف این سیاهچاله‌ها در پرتو X بیشتر از نور مرئی است زیرا نور تابش شده در ناحیه‌ی مرئی به مقدار زیادی به وسیله‌ی ماده‌ی میان‌ستاره‌ای جذب شده و یا در نور زیاد مرکز کهکشان گم می‌شود.

 

                   ارسالی توسط => سینا

[ یک شنبه 24 دی 1391برچسب:, ] [ 18:4 ] [ سینا و تینا ]

                              به نام خدا

 

در این روزهای سرد زمستانی رصد خورشید در خانه فعالیت راحتی محسوب میشود و میتوان بدون سفر به رصدگاههای دوردست خورشید را به سادگی رصد کرد.

شدت فعالیتهای خورشید طی چرخههای 11 ساله نوسان میکند و امسال، یعنی سال 2013، سال به اوج رسیدن این فعالیتها است. اکنون تعداد زیادی لکه بر سطح خورشید ظاهر شده است که از میان آنها لکهی شمارهی 1654 اندازهی بزرگتری دارد. این لکه به صورت یک جفت دوتایی دیده میشود و اندازهی آن 4 برابر سیارهی زمین است. برای رصد مستقیم خورشید و لکههایش میتوانید از فیلتر مایلار یا فیلتر شیشهای که جلوی دهانهی تلسکوپ نصب میشوند استفاده کنید. این فیلترها برای رصد خورشید طراحی شدهاند و باید آنها را از فروشگاههای معتبر نجومی تهیه کنید. اما اگر فیلتر استاندارد در اختیار ندارید میتوانید به آسانی با انداختن تصویر خورشید روی یک کاغذ، تک ستارهی منظومهی شمسی را به روش غیر مستقیم رصد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رصد ایمن خورشید، میتوانید به مقالهی "روشهای ایمن رصد گذر زهره" در شماره 217 ماهنامه نجوم مراجعه کنید.

تصویر خورشید در روز 23 دی / SOHO


وجود لکههای بزرگ شانس پدیدار شدن زبانههای خورشیدی را نیز افزایش میدهد. اگر تلسکوپی با فیلتر اچ-آلفا (H-alpha) در اختیار دارید حتما خورشید را در این روزها زیر نظر بگیرید، شاید موفق شوید  زبانهای زیبا را رصد کرده یا از آن عکس بگیرید.

لکههای خورشیدی مناطقی از سطح خورشیدند که به دلیل دمای کمتر نسبت به سطح خورشید تیره دیده میشوند. در مورد شیوهی نامگذاری لکهها نیز میتوان گفت روشی برای نامگذاری لکهها وجود ندارد بلکه مناطق فعال سطح خورشید به ترتیب رصدی شمارهگذاری میشوند. این شمارهگذاری از سال 1972 شروع شد و در سال 2002 به عدد 10000 رسید که باعث از نو آغاز شدن شمارهگذاری شده است. به دلیل چرخش خورشید به دور خود، لکهها از دید ما هر روز روی سطح خورشید جابهجا شده و پس از چندین روز با رفتن به پشت خورشید، دیده نخواهند شد.

توجه: رصد خورشید بدون فیلتر مناسب رصدی بسیار خطرناک است و میتواند باعث آسیب دیدن شدید چشم شود. توصیههای ایمنی برای رصد خورشید را جدی بگیرید.

 

                     ارسالی توسط => سینا

[ یک شنبه 24 دی 1391برچسب:, ] [ 17:41 ] [ سینا و تینا ]

                            به نام خدا

ستاره‌شناسان موفق به شناسايي پنج سياره بالقوه در اطراف يکستاره نزديک شدند که ممکن است يکي از آنها از امکان حيات برخوردار باشد.

ستاره «تاو نهنگ» که درفاصله 12 سال نوري از زمين قرار داشته، در مدار ناحيه قابل سکونت خود از يک سيارهبرخوردار بوده که به دليل فاصله آن از ستاره ميزبانش مي‌تواند از آب مايع در سطحخود برخوردار باشد.

اين سياره احتمالي با جرم حداقل 4.3 برابر زمين در صورت تائيد مي‌تواند يکي ازکوچکترين سيارات با قابليت حيات احتمالي در اطراف ستاره خود باشد.

اين پنج سياره کانديد نسبتا کوچک بوده و جرمهاي آنها حداقل 2 تا 6.6 برابر زميناست.

به گفته محققان دانشگاه کاليفرنيا، جهان احتمالي قابل سکونت که يک گردش کامل آن در اطراف تاو نهنگ 168 روز طول مي‌کشد، احتمالا يک سياره صخره‌اي مانند زمين نيست.

تاو نهنگ نسبت به خورشيد از جرم کمتري برخوردار بوده و در فاصله 11.9 سال نوريدر صورت فلکي نهنگ قرار دارد که با چشم غيرمسلح نيز در شب قابل مشاهده است. به دليلنزديکي اين ستاره و طبيعت خورشيد مانند آن، تاو نهنگ براي سالها در داستانهاي علميتخيلي جاي خود را داشته است.

                        ارسالی توسط => سینا

[ چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:14 ] [ سینا و تینا ]

                          به نام خدا

چيني ها مي خواهند در کره ماه سبزيجات بکارند

چيني‌ها مي‌خواهند در کره ماه سبزيجات بکارند

رسانه‌هاي ملي چين اعلام کردند فضانوردان چيني در پي موفقيت آزمايش‌هاي اوليه در پکن، براي کاشت سبزيجات در کره ماه و سياره مريخ آماده مي‌شوند.


در چارچوب تحقيقات اوليه دانشمندان چيني که در پکن انجام شد چهار گونه سبزيجات در محيطي به وسعت سيصد متر مکعب موسوم به «سيستم حمايت از زندگي» پرورش يافتند. اين سيستم به فضانوردان در ذخيره‌سازي هوا، آب و مواد غذايي در ماموريت‌هاي فضايي کمک مي کند.


طبق گزارش‌هاي منتشرشده قرار است اين سيستم که مبناي عملکرد آن گياهان و جلب‌کها هستند، در فضايي خارج از زمين- کره ماه و سياره مريخ- مورد استفاده قرار گيرد.


به گفته دِنگ ييبينگ يکي از محققان مرکز آموزش و تحقيقات فضانوردي چين در پکن، فضانوردان در اين سيستم مي‌توانند سبزيجات تازه را براي مصرف غذايي کشت کنند.
فضانوردان چيني در آينده خواهند توانست با باغباني در چنين پايگاه‌هايي سبزيجات تازه و ذخاير اکسيژن خود را تامين کنند.
چين اعلام کرده است به عنوان بخشي از برنامه فضايي براي اقامت بلندمدت فضانوردان، سال آينده براي اولين بار فضاپيماي اکتشافي به کره ماه اعزام خواهد کرد.

                ارسالی توسط => سینا

[ سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:, ] [ 22:10 ] [ سینا و تینا ]
به نام خدا
 
کاوشگر مسنجر که اکنون در حال بررسي سياره عطارد است، وجود آب منجمد را در قطب شمال نزديک‌ترين سياره به خورشيد تاييد کرد

به گزارش خبرگزاري مهر، دانشمندان اعلام کردند اين آب منجمد در منطقه‌اي در قطب شمال عطارد که دائما در سايه قرار دارد يافت شده است.

تصور مي‌شود اين يخ حدود دستکم 45.72 سانتي متر و احتمالا تا 19 متر عمق دارد.

دانشمندان ناسا مي‌گويند احتمالا قطب جنوب عطارد نيز داراي يخ و آب منجمد هست اگرچه هنوز داده‌هايي که از اين نظريه پشتيباني کند وجود ندارد. کاوشگر مسنجر در مدار نزديک‌تري به قطب شمال عطارد مي‌گردد.

سال‌ها اندازه گيري‌هاي راداري حاکي از وجود يخ بر روي عطارد انجام مي‌شد اما اکنون دانشمندان براي تئوري‌هاي خود شاهد و مدرک يافته‌اند.

مسنجر نخستين فضاپيمايي است که در حال مطالعه و گردش به دور عطارد است.

                           ارسالی توسط => سینا

[ سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:, ] [ 21:32 ] [ سینا و تینا ]

                            به نام خدا

فضاپیمای اندور
Space Shuttle Endeavour
Endeavour on the launch pad prior to STS-113, Nov 22, 2002.jpg
فضاپیمای اندور در حال آماده شدن برای مأموریت اس‌تی‌اس-۱۱۳.
ویژگی‌های فضاپیمای اندور
کد مدارگرد: او وی ۱۰۵
کشور سازنده : آمریکا
تاریخ اولین پرتاب: ۷ می ۱۹۹۲
تعداد سرنشین: ۷-۹
تاریخ بازنشستگی: 2011
وضعیت عملیاتی: غیر فعال
جرم: ۷۸ تن 
درازا: ۳۷ متر
پهنا: ۲۳ متر
تعداد ماموریت‌ها: ۲۳
ارتفاع عمومی مدار: متغیر
تعداد روز در مدار: ۲۶۶ (در مجموع)


فضاپیمای اِندِور

(به انگلیسی: Space Shuttle Endeavour) نام یکی از ۳ فضاپیمای باقی‌مانده در ناوگان شاتل در سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا (ناسا) است که در حال حاضر در ماموریت‌های ارسال فضانوردان و قطعات فنی به ایستگاه بین‌المللی فضایی را به عهده دارد. این فضاپیما به یاد اولین کشتی جیمز کوک، دریانورد و کاشف و ستاره شناس انگلیسی قرن ۱۸ نامگذاری شده‌است. در سفرهای اولیهٔ جیمز کوک با اندیور، او برای دیدن گذر زهره از بین زمین و خورشید به جنوب اقیانوس آرام رفت. عبور زهره بین زمین و خورشید این امکان را به ستاره شناسان می دهد که فاصله ی زمین تا خورشید را اندازه بگیرند و از این به عنوان واحدی برای اندازه گیری فضا استفاده کنند. در سال ۱۷۶۹، کوک اولین کسی بود که نقشه ی نیوزلند را به طور کامل کشید و همچنین به هاوایی سفر کرد.

همچنین شما عزیزان میتوانید برای خواندن ادامه مطلب و دانلود فیلم آخرین پرواز این شاتل که شامل آماده کردن شاتل و آخرین فضانوردان آن + پرواز و فرود شاتل و همچنین حرف های افرادی که با این شاتل کار کرده اند را به زبان اصلی در ادامه مطلب دانلود کنید.

                    ارسالی توسط => سینا


ادامه مطلب
[ جمعه 10 آذر 1391برچسب:, ] [ 15:0 ] [ سینا و تینا ]

 

                                به نام خدا
 

البته سیاهچاله از زیر بته وسط فضا و زمان پیدایش نمی‌شود! ستاره‌ای که تحت تأثیر جاذبه یک سیاهچاله قرار دارد، پیش‌تر از اینکه سیاهچاله تشکیل شود (یعنی وقتی سیاهچاله ستاره‌ای زنده و نورافشان بوده) یا بهتر است بگوییم از قدیم در کنار او بوده و با هم منظومه‌ای تشکیل داده بودند. اگر عمر ستاره‌ای سرآید و به اندازه کافی سنگین باشد، می‌تواند به سیاهچاله تبدیل شود. در این وضعیت منظومه دو ستاره‌ای تبدیل به منظومه‌ای ستاره-سیاهچاله می‌شود. اگر فاصله این دو ستاره از یکدیگر زیاد باشد، برای ستاره دوم فرق چندانی نخواهد کرد چه بلایی سر دوست قدیمی‌اش آمده؛ زیرا گرانش سیاهچاله از فاصله دور تفاوتی با ستاره پیشین ندارد (درنهايت ممکن است اندکی کمتر یا بیشتر باشد)؛ ولی اگر فاصله آن دو کم باشد، میزان گرانش واردشده از سیاهچاله به نقاط مختلف ستاره دیگر به شدت تفاوت خواهد داشت. به این پدیده که در نزدیکی سیاهچاله‌ها رخ می‌دهد اثر جزر و مدی می‌گویند و مقدار آن در نزدیکی سیاهچاله به قدری زیاد است که  باعث متلاشی‌شدن آن جسم می‌شود. در این حالت سیاهچاله ستاره همراهش را با ولع خواهد بلعید. اگر به سایت مجله دانستنیها مراجعه کنید، یک تصویر متحرک از بلعیده‌شدن ستاره همراه توسط سیاهچاله خواهید دید که به کمک مدل‌‌های رایانه‌ای تهیه شده است. این مدل بر اساس رفتار سیاهچاله‌ای عظیم در مرکز کهکشان راه شیری که مشغول بلعیدن ابری از گاز است، تهیه شده. انتظار می‌رود این سیاهچاله طی یک سال تمام این ابر را به درون خود بکشد و ببلعد.

                          ارسالی توسط => سینا

 

[ جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ] [ 13:10 ] [ سینا و تینا ]

                               به نام خدا

سلام . مدتی است که تصمیم گرفتم که پای یوفوها (( بشقاب پرنده ها و موجودات فضایی )) را به وبلاگ باز کنم . از این رو مجموعه ای از داستان ها , عکس ها , فیلم ها و... را از انواع کتاب و مجله و سایت های معتبر جمع آوری کرده و طی چندین مطلب جداگانه در وبلاگ نمایش خواهم داد.البته مشاهده شده که صفحه منابع وبلاگ خراب است از این رو مدتی طول میکشد تا دوباره راه افتد و ما منابع مطالب خود را ذکر کنیم.خلاصه برخی از این داستان ها ترسناک است از این رو به هیچ وجه توصیه نمیشود که این داستان ها را افرادی با گروه سنی پایین , یا افرادی که دارای بیماری خاص هستند و همچنین افرادی که ترسو ویا حساس هستند این مطالب را بخوانند.

خلاصه این داستان ربوده شدن زوجی به نام های بتی و بارنی هیل است . این داستان جالب و در عین حال ترسناک است از این رو برای خواندن آن باید بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

                      ارسالی توسط => سینا


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 15 شهريور 1391برچسب:, ] [ 18:10 ] [ سینا و تینا ]

                               به نام خدا

به گزارش مجله دانستنیها - يك توريست ژاپني به‌طور اتفاقي از يك يوفو در ايران فيلم‌برداري كرده است. او مي‌گويد كه ابتدا متوجه اين يوفو نشده؛ اما پس از تماشاي دوباره فيلم، حضور يك جسم پرنده ديسك شكل در بالاي گنبد مسجد شيخ لطف‌الله در اصفهان به چشمش خورده است. شيئي كه در اين فيلم در بالاي مسجد ديده مي‌شود، ديسك شكل ، نقره‌اي و بدون هر گونه بال و چراغ است. همچنين در ويدئو شنيده مي‌شود كه راهنماي گردشگران در حال تشريح هنر به‌كاررفته در ساخت اين مسجد قديمي است.این واقعه در تاریخ 5 تیر 1391 رخداد که دو روز بعد یعنی در تاریخ 7 تیر 1391 به ثبت رسید . ساعت واقعه 8:30 صبح بود.

این توریست برای نمایش بهتر یوفو در فیلم , فیلم را آهسته و به صورت دید در شب در آورده است .لطفآ برای دیدن این فیلم روی دکمه زیر کلیک کنید.

                                                 www.danestaniha.hmg.ir/index.php/segment/SN/item/209-%DB%8C%D9%88%D9%81%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%B5%D9%81-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86

 

 


 

                       ارسالی توسط => سینا

[ دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:, ] [ 19:28 ] [ سینا و تینا ]

                             به نام خدا

ماه به دور زمین میچرخد . 27/32 روز طول تا ماه یک بار به دور زمین بگردد.به علاوه , ماه به دور محور خود نیز میگردد.این گردش نیز تقریبآ به همان اندازه طول میکشد . به عبارت دیگر , هنگامی که ماه در حال گردش به دور زمین است , با همان سرعت , به دور محور خود نیز میچرخد . چنین حالتی باعث میشود که همواره یک روی ماه به زمین باشد.به این پدیده جالب قفل شدگی میگویند.

تا سال 1959 میلادی هیچ کس نیمه دیگر ماه را ندیده بود تا اینکه در این سال یک سفینه فضایی روسی برای اولین بار عکسهایی از این قسمت ماه به زمین ارسال کرد.دونیمه ماه شباهت بسیاری به هم دارند. تفاوت اصلی آنها در این است که نیمه قابل رویت ماه برخلاف نیمه پنهان آن دارای دشتهای وسیع و کم ارتفاعی است که اغلب تاریک به نظر میرسند.

                     ارسالی توسط => سینا

[ چهار شنبه 8 شهريور 1391برچسب:, ] [ 1:53 ] [ سینا و تینا ]

به نام خدا

                                        
  

نام => فیروز

نام خانوادگی => نادری

سال تولد به میلادی=> 1946

سال تولد به خورشیدی => 1325

برای خواندن ادامه مطلب , به ادامه مطلب بروید .

ارسالی توسط => سینا


ادامه مطلب

به نام خدا

1- آیا میدانید که شیر ها هر 3 یا 4 روز غذا میخورند ؟

2- آیا میدانید که همه سیاره های منظومه شمسی در مشتری جا میشوند ؟

3- آیا میدانید که گربه ها با استفاده از سیبیلشان فواصل را تشخیس میدهند ؟

4- آیا میدانید که اسب ها ایستاده میخوابند ؟

5- آیا میدانید که بالا ترین سرعت یوزپلنگ 114 کیلومتر بر ساعت است ؟

6- آیا میدانید که حساس ترین انگشت انسان انگشت اشاره است ؟

7- آیا میدانید که قایق دریانوردی در مصر ساخته شد ؟

8- آیا میدانید که در آفریقا تعداد آدم هایی که با حمله کروکدیل کشته میشوند بیشتر از حمله شیرها است ؟          

                               

ارسالی توسط => سینا

به نام خدا

زحل دومین سیاره منظومه شمسی از نظر بزرگی و ششمین سیاره از نظر نزدیکی به خورشید است . این سیاره در آسمان , مانند ستاره ای درخشان به نظر میرسد . زحل هم مانند مشتری سطحی گازی دارد . زحل بسیار زیبا است . چون پیرامونش حلقه هایی از جنس سنگ و یخ و گرد و غبار دارد که در هنگامی که زحل و خورشید در یک امتداد قرار گیرند به شکل بالا در می آید .

سفینه ای به نام کاسینی به دور زحل میگردد یکی از عکس های کاسینی از زحل , عکس زیر است که شما در آن زحل را با 4 قمرش نشان داده شده است .

 

 

ارسالی توسط =>سینا

به نام خدا

رصدخانه مائوناکی (( مائوناکیا )) مرتفع ترین رصدخانه جهان است . این رصدخانه در بالا ترین نقطه کوه آتشفشانی در هاوایی و در ارتفاع 4250 از دریا قرار گرفته است . در این ارتفاع , رصدخانه در سطح بالایی از لایه های سطح زمین قرار گرفته است . بنابراین پرتو های نور بدون برخورد با موانع جوی به رصدخانه میرسند . در این رصدخانه تلسکوپ های قدرتمندی وجود دارند که شرایط مطلوب را برای مشاهدی آسمان فراهم آورده اند .

ارسالی توسط =>سینا

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

10 نوشته برتر